Skreien er her… i år også:-D

Denne artikkelen ble skrevet og postet av meg  7 februar 2013 på unbroken.no. Den er like aktuell hvert år:)
Les deg opp å kom deg i fiskedisken!

skrei

Hver vinter kommer det store mengder Skrei til norske kysten. Ikke bare smaker den godt, den er også kilde til mange nyttige mineraler og vitaminer.

bilde 1
Det er et fantastisk syn som møter oss i fiskedisken for tiden. Ikke bare er Skreien på plass, men også dens lever, rogn og tunger. Mange av dere har garantert smakt kokt torsk og setter pris på det, men det er i rogna og leveren vi finner de virkelig gode næringskildene. Mangel på Vitamin D hos mange i dagens samfunn kommer i stor grad av det vi spiser, eller snarere av det vi ikke spiser. Når vi ser på verdiene av Vitamin D i fisk som torsk og sild (som begge invaderer Norskekysten om vinteren) kan vi forstå at våre forfedre klarte seg godt uten sollyset i vintermånedene. For de av dere som kjører Paleo style finnes det ikke bedre alternativ om vinteren. Og en kan jo ikke klage på at det er dyrt med Paleo med en kilopris helt ned i 59 kr. Torskerognen ligger som oftest mellom 79 og 129 pr kilo. Regner man ut næringsverdien mot krona kommer man godt utav det.

Skrei er betegnelsen på en voksen torsk som begir seg ut på vandring for å gyte. Gytinga skjer mellom januar og april hvor da millioner av skrei kommer fra Barentshavet til Norskekysten for å gyte. Skreien er et av naturens reneste produkter. Det rene vannet og den gode næringen fra Barentshavet gir fisken et utmerket næringsinnhold som den tar med seg ned til oss som får høste godene.

Siden Skreien er et naturprodukt er det også mye bedre for miljøet enn oppdrettsfisk. Fiskefôr er laget av ca 55% fiskemel og fiskeolje som stammer fra andre fisker som ansjos, sardiner og pollack. Resten stammer fra vegetabilske oljer (obs. verdien av Omega3 blir her redusert i sluttproduktet til fordel for mer Omega 6) , proteiner vitaminer og mineraler. For å dyrke frem vegetablisk olje brukes kunstgjødsel som produseres i størst grad ved hjelp av naturgass. Samtidig skal dette transporteres og produseres. Dermed blir antall kalorier man bruker i form av fosilt brensel  for å produsere oppdrettsfisk meget høyt iforhold til naturproduktet Skrei, som bare skal fra fiskebåten til butikken.

Flere gode grunner til å slå til her altså. Nedenfor har jeg tatt for meg innholdet av Vitamin D, Omega 3 og Vitamin B12 i kokt torsk, rogn og lever. Jeg har også sammelignet maksimum døgndose i kosttilskudd, fastsatt av Folkehelseavdelingen i Mattilsynett, med de faktiske verdier i råvaren.

Først litt fakta om de tre:

Vitamin B12:
De viktigste funksjonene: Vitamin B12 spiller en viktig rolle i vedlikeholdet av kroppens nerveceller og produksjon av DNA og RNA. Vitamin B12 spiller også en viktig rolle sammen med Vitmain B9 (folatsyre) i produksjon av røde blodceller. Siden røde blodceller distibuer næring i kroppen, kan mangel på disse skape en rekke andre alvorlige mangler. En voksen mann må ha minst 2 mikrogram B12 til dagen for å klare seg. Vitamin B12 finnes kun i animaliske produkter. Mange vegetarianere sliter derfor med å få i seg nok Vitamin B12.
Kilde: University of Maryland Medical Center

Vitamin D:
Vitamin D er et fettløselig vitamin som vi produser i huden vår ved eksponering av sollys, eller som vi får gjennom kosten vår. Den viktigste funksjonen til Vitamin D er å ta opp kalsium fra tarmene. Uten tilstrekkelig vitamin D, klarer ikke tarmene å ta opp nok kalsium. Ved lave Vitamin D verdier kan vi ta opp 10-15% av kalsiumet vi spiser, ved normale verdier ligger det på 30-40%. Blodkalsium er absolutt nødvendig for hjerte og nevromuskulære funksjoner. Har du ikke nok kalsium i blodet, vil kroppen benytte seg av kalsium fra kroppens eget lager som da er bein. Dette kan videre føre til svak beinbyggning og ikke minst beinskjørhet. Etter hvert som det forskes mer på dette finner forskere flere viktige funksjoner i kroppen som er avhengige av Vitamin D.
Kilde: Harvard Healt Publications

body-vitaminD
Hvordan kroppen produserer Vitamin D ved hjelp av sollys

Omega 3:

Omega 3 er en essensiell fettsyre som spiller en viktig rolle i hjernefunksjonalitet. Det er i hjernen man finner den høyeste konsentrasjonen av Omega 3 i kroppen. Omega 3 har vist seg å være viktig for minnet og hjernes ytelse. Samtidig er det en betennelses dempende fettsyre. Omega 6, som også er en essensiell fettsyre, er i store doser betennelses fremmende. Det er derfor viktig at ratioen mellom Omega 3 og Omega 6 ligger på 1:1-1:3. Siden korn og andre planter inneholder mye omega 6 er det veldig mange som har høye verdier av Omega 6 i forhold til Omega 3, ofte fra 1:10- 1:15 eller mer. I tillegg er kraftôr laget av diverse korn og bønner. Dette fører til at Omega 3/Omega 6 ratioen i fett fra dyr på denne kosten også har et høyt innhold av Omega 6 i forhold til Omega 3. (gjelder også oppdrettsfisk) Dette videreføres igjen til oss. Dette er bare noen få av de mange effektene av Omega 3 i kosten vår. Det er bred enighet om at Omega 3 er viktig for at kroppen skal fungere optimalt.
Kilde: University of Maryland Medical Center

Skrei:
Skreien i seg selv er en utmerket mager proteinkilde. Verdiene av Omega 3, Vitamin D og Vitamin B12 er i selve kjøttet ganske lave. Men et solid protein innhold på 22,6g pr 100 g gir likevel god motivasjon for å fylle på etter en hard treningsøkt.

Torskerogn:
Her finner vi mye høyere verdier av Vitamin D og Vitamin B12 enn i selve kjøttet. 100 gram kokt torskerogn har et proteininnhold på 27 g per 100 gram rogn. I tillegg er verdiene av Vitamin D hele 13,3 mikrogram som tilsvarer 520 IU. Allerede her er vi godt over det som av myndighetene anbefaler som et minimum på 10 mikrogram eller 400IU per dag. Dette er også det Mattilsynet har satt som en maksgrense for innhold i kosttilskudd. Omtrent det du får i deg av en barneskje med tran(5ml).

Myndighetene anbefaler et daglig inntak på minst 2 mikrogram B12 til dagen for en voksen mann. I rogna får vi 10 mikrogram per 100 gram rogn så her er vi godt innafor. Maksimumsgrense for B12 i kostilskudd er satt til 9 mikrogram per døgn.

Torskelever:
Siden torsk og skrei lagrer nesten alt fettet sitt i leveren er det her man finner de heftigste verdiene.  Bare 100 gram torskelever gir deg en dose på 111 mikrogram eller 4440 IU Vitamin D. Det er laaaangt over den norske grensen for hva myndigheten mener en nordmann bør få i seg. Myndigheten har lagt lista på spede 280 IU per dag som anbefalt dose. Maks døgndose for kosttilskudd er satt til 10 mikrogram som tilsvarer 400IU.  For å sette dette i perspektiv vil kroppen produsere ca 10 000 IU vitamin D om du tilbringer ca 10 min ute i sommersola med lite klær og uten solkrem. Problemet med dette er at om vinteren er sola rimelig utilgjengelig i Norge.  Spesielt med tanke på bar overkropp eller bikini. Frem til April er sola faktisk for svak til å produsere Vitamin D i huden. Desto viktigere er det da å få i seg nok Vitamin D gjennom vanlig kost eller kosttilskudd.
Vitmain B12 innholdet i torskeleveren er solide 11 mikrogram.

Kilder:
Lovdata.no :http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040520-0755.html
Næringsinnhold.no: Næringsinnhold.no
Fiskeri- og HavBruksnæringens landsforening: http://www.fhl.no/fiskefor/om-fhl-fiskefor-article118-33.html

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s