Steinaldermann Kaffe

steinaldermann kaffe

Steinaldermann Kaffe

Økologisk, Fairtrade og testet fri for okratoxin.
Hvorfor er Steinaldermann Kaffe fra Etiopia?

10351232_479595728838232_1191506109511965185_nDet finnes legender og rapporter om kaffe drikking helt tilbake til 900 tallet i Etiopia. Men det er først på 1400 tallet man hører om at kaffeplanten ble dyrket i klostrene i Yemen. Derfra går veien videre ut i verden.
Jeg er ingen ekspert på kaffe, men kvalitet er viktig når det kommer til både mat og drikke. Jeg ble først interessert i kaffe da jeg var på Cuba. Siden den gang har både italiensk, vietnamesisk og afrikansk kaffe vært favoritter.
Da jeg hørte Dave Asprey fortelle om Bulletproof Coffee på Joe Rogan Experience ble jeg mer interessert i hva som skjer med kaffe fra bønnene blir plukket til kaffen nytes. Dette med sopp og mugg i kaffebønner hadde jeg ikke hørt om før. Dette måtte prøves. Kaffen til Dave var veldig god, men det var dyrt å importere den fra USA og det tok lang tid å få den. Den skulle sendes fra Sør America til USA der den ble brent for så å sendes videre til meg. Kaffen er jo bedre rett etter den er brent. Kunne jeg finne et alternativ for meg selv her hjemme? Hvordan skulle jeg gå frem?
Jeg hørte en veldig spennende historie om kaffeplanten. Historien omhandler kaffe med sitt utspring i Etiopia som finner nye steder å vokse over hele verden ved hjelp av agenter, hemmelige traktater og koloniherrenes søken etter nye handlesvarer. Hele historien blir fortalt mens det drikkes kaffe fra Yirgacheffe i Etiopia. Ansett blant mange som kaffe bønnens krybbe.
Som sagt var det fra Yemen kaffen skulle spres til verden. Den kom fra Ethiopia, som selv ikke eksporterte på den tiden. De drakk kaffen sin selv. Fra Yemen ble kaffen eksportert gjennom deres største havn, Mocha, og forsynte omkringliggende land og senere Europeiske land me kaffe. Man ble straffet med døden om man ble tatt med kaffe frø på vei ut av landet. Det var en høyt beskyttet handelsvare. Allikevel klarte to nederlandske agenter å smugle ut noen planter i 1616. De tok dem med til et drivhus i Nederland og mot slutten av 1600 tallet dyrket nederlenderne kaffe i sine kolonier i Malabar, India og øya Java i nåværende Indonesia, senere også i Sør Amerika. De sto for mesteparten av importen av kaffe til Europa.
Senere ble en kaffe plante til gitt i gave til Frankrike av Nederland som symbol på en traktat mellom de to landene. I 1720  ble en kaffeplante igjen fraktet  til en koloni. Denne gangen Martinique. Innen 1777 var det mellom 18 og 19 millioner kaffeplanter på Martinique og derfra spredde kaffeplanten seg videre til resten av Sør Amerika.

Kart som viser spredningen av Coffea Arabica

Kart som viser spredningen av Coffea Arabica

De aller fleste plantene i verden utenfor Etiopia stammer fra de første plantene som ble tatt ut av Yemen. Det sies at det eksisterer mellom 3- og 5 tusen varianter av kaffeplanten i Etiopia, mens det ellers i verden er under hundre. Det er i Ethiopia,  man kan finne de virkelig unike smakene. Kaffeplanten liker seg best i høyden og i skyggen av andre trær i biologisk mangfold. I et tørt klima som det er i fjellene i Ethiopia ligger forholdene til rette for at vaske og tørkeprosessen blir optimal. En kaffe plante trenger omtrent en kilo gjødsel i året og gir omtrent 250 g kaffe. Kun de modne kaffebærene plukkes. Et rikt jordsmonn som behandles med naturlig gjødsel av kompetente bønder bidrar til en bærekraftig utvikling av jordsmonnet og lokale arbeidsplasser. Intensiv kaffeproduksjon, derimot, har en negativ innvirkning på jordsmonnet og bondens helse, samfunn og økonomi.
Etter å ha lært dette visste jeg at Steinaldermann Kaffe skulle være økologisk, fairtrade og komme fra  Etiopia.  Hos Stavanger Kaffebrenneri fant vi bønnene vi var ute etter. Smaken var helt fortreffelig og de små bønnene hadde den samme fruktige smaken og aromaen som jeg hadde sett for meg. Vi ville teste bønnene for innhold av mycotoxiner i laboratorium og sendte en prøve til Eurofins Food Testing Norway AS. Rapporten viste at det var <0.5 μg/kg Okratixin A i prøven. Det betyr at det ikke ble funnet spor.

ZStavanger_Ka_LOGONEW
Små kafferistere gir den beste kaffen. Kaffebønner fra Stavanger Kaffebrenneri foredles gjennom «Slow Roast» på småskala brennere. Slik kommer kaffebønnenes optimale smak og aroma til sin rett. Pakking skjer rett etter at de ferdig ristede bønnene er luftavkjølt. Steinaldermann Kaffe kommer kun i hele bønner. Det er fordi den smaker aller best når den er nykvernet. Selv bruker jeg en god håndkvern. Det er litt mer tiltak å lage seg en kopp kaffe når jeg må kverne den slik, men belønningen er duften av fruktige kaffebønner i hele kjøkkenet etterfulgt av en deilig kopp kaffe.

 

Kaffen kan du kjøpe her: Steinaldermann Kaffe

Legg igjen en kommentar

